Genom vårt befintliga kandidatnätverk samt en omfattande search- och headhuntprocess kan vi erbjuda både en kvalitativ process och möjligheten att presentera relevanta, kompetenta och högpresterande kandidater, det vill säga passivt sökande kandidater.
Genom headhunt kan alltså du som kund få tillgång till exklusiva icke aktivt sökande kandidater.
Lyckade rekryteringar kräver visserligen resurser, men de mindre lyckade kräver ännu mer.
Det är avgörande att vi förstår er som bolag, er bolagsidentitet och era värderingar så att den förståelsen tydligt ska lysa igenom i all vår kontakt med lämpliga kandidater för rollen.
I denna beskrivning finns information som behövs för bästa möjliga förståelse av tjänsten vi förmedlar och vilken kandidat som lämpar sig bäst i rollen som utlyses.
Framtagandet av uppdragsbeskrivningen effektiviserar allt kommande arbete och är det första som görs i processen och bidrar i arbetet att hitta rätt kandidat för era behov. Detta dokument framställs i samförstånd med er som kund.
För att vi, så effektivt som möjligt, ska kunna identifiera precis rätt kandidater behöver vi förstå era krav och förväntningar på er nästa kollega.
I detta dokument specificeras skallkraven för rollen tillsammans med såväl meriterande krav samt mjuka värden och s.k.”cultural fit”. Det vill säga här listas förutsättningar för att matchningen ska bli så specifik som möjlig.
Kravspecifikationen sammanställs av oss på Talent&Partner och är vår roadmap genom hela processen.
Så snart rekryteringsunderlagen såsom uppdragsbeskrivning och kravspecifikation sammanställts publiceras er platsannons. Exponeringspaketet hos T&P inkluderar employerbranding mot utvald bransch och kandidat-databas och även onlineföljare i SoMe inkluderar även outreach mot kandidater i ATS och målgruppsanpassat utskick, Nyhetsbrev, LinkedIn samt övriga sociala kanaler och plattformar även samtliga externa annonseringskanalerna online. Detta för att du som kund skall med ditt varumärke både synas och nå dem absolut mest relevanta kandidaterna. Detta sker i samverkan med er som kund, var och om annonsering skall ske och under vilka förutsättningar.
När annons är publicerad kommer vi även att searcha kandidater i vårt befintliga kandidatnätverk och ATS. En metodisk och omfattande samt djupgående search- och headhuntprocess påbörjas genom ATS och LinkedIn.
Ett första urval sker efter det att en brutto- sedan en nettolista sammanställts och mejslats ut och dessa nettokandidater kallas till intervju.
Nettolistan består då utav både sökande kandidater och icke sökande. Det vill säga även headhuntade kandidater som ej aktivt söker jobb.
Djupintervjun ör viktig för att säkerställa kandidatens lämplighet och matchningen mellan era krav och kandidatens kunskaper och personlighet. Görs med hjälp av en så kallad bedömningsmatris.
Under djupintervjun gör vi som rekryteringsbyrå en noggrann bedömning av hur väl kandidatens egenskaper stämmer överens med de egenskaper som krävs för den aktuella tjänsten. Vi undersöker om kandidaten har den karaktär och de personliga egenskaper som krävs och att de innehar de kunskaper, kompetenser och kvalifikationer ni som kund ställt som skallkrav för rollen i fråga.
Så snart lämpliga kandidater identifierats skickas dessa i en prydlig och adaptiv länk till er. I länken finner ni alla de underlag ni kan behöva gällande kandidaten såväl som samtliga kandidatens kontaktuppgifter.
Kandidatprofilerna innehåller CV, personligtbrev, ett skriftligt sammandrag som sammanfattar kandidatens styrkor och eventuella svagheter samt finner ni även kandidatens LinkedInprofil.
Självklart integrerar vi soft skills-bedömningar i våra rekryteringsprocesser och kandidatpresentationer.
Ni som kund granskar dessa slutkandidater i en genomgång tillsammans med oss. Dessa kandidater kallas sedan till intervju hos er som beställare.
Referenstagningen är en mycket viktig del i rekryteringsprocessen. Referenser är väldigt avslöjande och är ofta en före detta chef eller två, kan också vara en kund och eller en kollega. Detta görs skriftligen och sker oftast sent i processen med den eller de slutkandidat(er) du som kund har valt ut efter intervjuer.
Kandidaten lämnar namn på referenspersoner som vi kan kontakta. Ibland kan det hända att vi vill prata med någon som kandidaten inte uppger. I ett sådant läge hör det till kutym att givetvis fråga kandidaten innan om det är okej.
Inofficiella referenser bör inte tas utav er som kund med respekt för kandidatens integritet under hela processen. Det är alltså viktigt att du som kund aldrig kontaktar någon utan att kandidaten vet om det.
Inofficiella referenser kan leda till katastrofala följder för tex en headhuntad kandidat med tillsvidareanställning.
I vissa fall utförs bakgrundskontroller av kandidater i samband med tillsättning av förtroendeuppdrag och tjänster som innebär särskilt stort och självständigt ansvar, tillgång till känsliga upplysningar, tillvaratagande av finansiella intressen eller ansvarsområden med särskilt kritisk betydelse, eller som i övrigt har karaktär av betrodda funktioner där illojalitet, indiskretion, eller reella säkerhetsintrång kan få allvarliga konsekvenser.
Syftet med en bakgrundskontroll är att klargöra huruvida det föreligger förhållanden som kan skapa tvivel om kandidatens pålitlighet, trovärdighet eller omdöme, eller om det i övrigt föreligger särskilda säkerhetsmässiga betänkligheter.
Allt för att skydda dig som kund från dyra felrekryteringar.
För att skapa en så träffsäker rekryteringsprocess som möjligt kan ett arbetscase vara lämpligt att genomföra med slutkandidaterna. Vi hjälper er gärna att komma med input hur ni skapar ett case anpassat till just er roll och ert bolag.
Så kallad case-intervju används främst av för att testa en kandidats förmåga att strukturera och lösa ett problem.
Ofta handlar det om ett verkligt jobb- eller affärscase eller rollspel, men det kan också vara rena tankenötter eller så kallade ”guesstimates” av typen ”hur många golfbollar finns det i skålen?”. Kandidaten förväntas då förstås inte leverera en korrekt lösning. Men som arbetsgivare får du se hur kandidaten agerar i en sådan situation, om kandidaten är kreativ, har affärstänk, kan resonera logiskt och framförallt se vilka metoder och tankesätt kandidaten använder för sina svar och analyser.
Vi har stor erfarenhet av olika tester och analysmetoder, vilka anpassas efter kundens önskemål. Effektiva verktyg att skapa insikter kopplat till kandidatens personlighet och kompetenser. Såväl personlighets-, karaktärs, begåvnings- samt IQ tester. Vi jobbar med ett antal olika erkända testverktyg.
Du som kund får tillgång till en variation av personlighets-, sälj-, karaktärs- verbala-, numeriska- och logiska testresultat kopplat till kandidaten.
Rapporterna fastställer förmåga kopplat till yrkesrelaterade kompetensområden som har visat sig vara viktiga och relevanta för organisationer i rekryteringssammanhang.
Efter att anställningen påbörjats säkerställs att båda parter är nöjda med anställningen. Arbetsgivaren och arbetstagaren. Detta görs sedan löpande månatligen eller med intervallet 1, 3 och 6 månader efter anställningsstart.
Efter sex månader stämmer vi av att kandidaten fått tillsvidareanställning. En lyckad rekrytering är då exekverad och vi ber er om som kund om feedback och om att vara referens för oss och det arbete vi gjort tillsammans med er.
Tack för ert förtroende!
Söker du en specifik person? Har du en generell fråga som kund eller kandidat? Använd formuläret nedan så återkopplar vi inom kort!
Direktnummer: 070 – 229 53 53 Direktmail: info@talentpartner.se Jobbmail: work@talentpartner.se
Genom att forsätta använda sidan accepterar du webbplatsens policy eller